Monday, September 28, 2009

TERATAI BENDANG


Hmmm...tetiba ja title taratai bendang menerjah masuk ke fikiranku...sesuai le..dan memang aku dibesarkan degan persekitaran bendang semasa zaman kanak2 aku dulu...
lintah dan pacat dah jadi sebahagian daripada hidupku...tak pernah nak rasa geli dan takut...maklumlah anak bendang...aku juga pernah bertani dulu-dulu...hehehe ye la mak dan bapak aku buat bendang nak menyara kami sekeluarga...abang2 dan kakak aku hmmm... semuanya biasa bermain lumpur di sawah..seperti juga degan aku lintah dan pacat menjadi rakan mereka...arghhh kalau dulu memang aku tak suka ke bendang menolong mak dan ayah tapi disebabkab terpaksa aku gagahi jua...pernah suatu hari aku gheyau tak amu pi 'menyulam padi'...di sebabkan kegarangan mak aku gagahi jua...ishhh bila dipikirkan tak dapat pahala langsung masa tu...aku pun jenis kuat membebel juga..biasa la mak borek anak rintik la...
kerana disebabkan itu...aku berazam sendirian...aku bila dah kerja nanti aku nak lebih selesa dari turun ke sawah..bukan menghina kerja di sawah..tapi memandangkan terik mentari membakar diri...aku tak sanggup....dari itu aku belajar dan terus belajar...
sma taufikiah tempat aku menimba ilmu...wahhh banyak ilmu yang aku perolehi disini..dan banyak juga kenangan semasa zaman kegemilangan taufikiah dulu..segalanya kemas ku simpan dalam hati...
selepas tamat spm pada tahun 1996 aku melangkah lagi ke destinasi yang lebih mencabar..hmmm masa tu ramai kawan2 ku mendapat keputusan yang cemerlang dan mereka mengorak langkah menuju haluan masing2...begitu juga best friend sekampungku..hanani..dia dapat pi sekolah SMAP KAJANG...uwaaa uwaaaa...aku tak dapat sbb keputusan spm aku hanya pangkat 2....terpaksa la aku mencari2 peluang untuk menyambung pelajaran ke ting 6...turun naik tangga JPN masa tu di bangunan Sultan Abdul Halim Alor Star...isi borang untuk kemasukan ke sekolah berasrama penuh....banyak juga la borang yang aku isi..hmmm masa tu semua kawan2 dah pergi mendaftar ke sekolah masing2...tinggallah aku sendiri
Setiap hari aku tunggu ketibaan posmen..maklumla bukan lagi zaman internet masa tu...semua surat menyurat manual la....satu hari posmen pak ya datang degan sekeping surat panggilan ke Sekolah Menengah Kebangsaan Agama perempuan Kangar.....BERSAMBUNG SLPS INI

No comments:

Post a Comment